CSIF denuncia el maltractament institucional al professorat en les adjudicacions d’estiu
- Prensa y Comunicación
25 de uztaila de 2025

La central sindical exigeix la derogació del Decret de Plantilles i reclama un sistema transparent i objectiu d’adjudicacions
Barcelona, juliol de 2025 – La Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF) denuncia les greus conseqüències derivades del procés d’adjudicacions provisionals per al curs 2025-2026. Segons la central sindical, centenars de docents han estat destinats a centres situats a més de 100 quilòmetres del seu domicili habitual, fet que els obliga a recórrer entre 1.000 i 2.000 quilòmetres setmanals per assistir a la seva feina.
CSIF adverteix que aquesta situació impacta especialment en professionals amb càrregues familiars, infants a càrrec o problemes de salut, i es veu agreujada per la manca de fiabilitat del transport públic i per un model d’adjudicació que no garanteix la igualtat d’oportunitats ni respecta els principis d’objectivitat, mèrit i capacitat que haurien de regir qualsevol procés dins l’administració pública.
“El problema no és entre docents, sinó de model”, afirma CSIF, que assenyala directament el Departament d’Educació com a responsable d’haver instaurat un sistema opac i arbitrari.
Testimoni real: la Mari, docent afectada
CSIF ha recollit diversos testimonis que posen de manifest l’impacte real d’aquest sistema. Un dels més colpidors és el de la Mari, docent de l’Alt Empordà, adjudicada a un centre de Cornellà de Llobregat:
“Visc a Vilafant i m’han assignat la meva sisena comarca. Tinc una discapacitat derivada d’un accident laboral i una filla de tres anys. Aquesta destinació m’impedeix conciliar i empitjora el meu estat de salut. És totalment injust.”
Per a CSIF, aquest cas no és una excepció, sinó la conseqüència directa d’un sistema que ignora la realitat personal i professional dels docents.
Un sistema opac i arbitrari
La central sindical denuncia que, a diferència d’altres comunitats autònomes on les adjudicacions es fan de manera automàtica i transparent, Catalunya manté un model profundament condicionat per tres normatives: el Decret de Plantilles, el Decret de Direccions i el Decret d’Autonomia de Centres.
Segons CSIF, aquest marc normatiu permet:
La reserva de llocs per propostes de continuïtat fetes per les direccions
L’existència de places perfilades amb criteris no objectius
La realització d’entrevistes discrecionals
La manca de publicació de les vacants reals abans del procés
Com a conseqüència, docents amb més puntuació i antiguitat han quedat exclosos de les seves preferències, mentre altres amb menys mèrit han estat adjudicats en millors condicions.
El sindicat considera que “el model actual despersonalitza, desmotiva i precaritza el col·lectiu docent, afectant tant la seva estabilitat com la qualitat del sistema educatiu”.
Segons CSIF, aquest maltractament administratiu no respon a cap criteri pedagògic, sinó a una estructura pensada per afavorir la discrecionalitat.
Davant aquesta situació, CSIF exigeix:
- Derogació immediata dels decrets de Plantilles, Direccions i Autonomia de Centres
- Implantació d’un sistema d’adjudicació objectiu i automàtic, basat en la puntuació i l’any del procés selectiu
- Priorització del benestar del personal docent, garantint la conciliació familiar i la igualtat d’oportunitats