CSIF DENUNCIA EL GREUGE COMPARATIU QUE PATEIXEN ELS EQUIPS DE TRASPLANTAMENTS

30 de setembre de 2026

CSIF denuncia el greuge comparatiu que pateixen els equips de trasplantaments de Can Ruti, Vall d’Hebron i Bellvitge

CSIF denuncia tres anys sense solucions retributives i estudia jurídicament una possible aturada de la disponibilitat localitzada.

Des de CSIF Sanitat Catalunya denunciem el greuge comparatiu que pateixen els equips de trasplantaments de Can Ruti, Vall d’Hebron i Bellvitge respecte d’altres professionals de l’ICS que fan guàrdies i disponibilitats localitzades. Es tracta d’una situació que afecta professionals que garanteixen una activitat essencial per al sistema sanitari públic català.

Tres anys després de l’aprovació del III Acord de l’ICS, nombrosos professionals continuen sense percebre la compensació de la disponibilitat localitzada en els termes establerts en l’acord, incloent-hi els efectes retroactius que corresponguin. El III Acord establia la regulació i compensació d’aquestes disponibilitats. Tanmateix, segons denuncia CSIF, la seva aplicació als equips de trasplantaments continua sense resoldre’s.

La disponibilitat localitzada no pot convertir-se en una obligació permanent sense la corresponent compensació.

Un nou greuge: les vacances. Segons denuncia CSIF, els professionals dels equips de trasplantaments quedarien exclosos de la compensació de la mitjana de guàrdies durant les vacances que s’aplica a altres professionals. Per a CSIF, aquesta diferència de tracte suposa un nou greuge comparatiu i agreuja una desigualtat retributiva que l’ICS hauria d’haver resolt.

Aquests equips han de mantenir una disponibilitat permanent i immediata per respondre davant d’una donació o un trasplantament. Aquesta responsabilitat condiciona també la seva vida personal. Les intervencions poden produir-se en qualsevol moment i requereixen la mobilització immediata i coordinada de nombrosos professionals, que han de poder incorporar-se al dispositiu quan siguin requerits.

El conflicte afecta totes les categories: metges, infermeres, TCAI, zeladors, tècnics superiors i la resta de professionals sanitaris i no sanitaris que fan possible l’extracció, conservació, trasllat i implantació d’òrgans. No estem parlant únicament de metges: tots aquests professionals formen part d’una activitat assistencial crítica que no pot funcionar sense la seva disponibilitat i participació.

Davant la manca de resposta de l’ICS, els equips estan fent consultes jurídiques per estudiar les mesures que legalment poden adoptar, incloent-hi una possible aturada de l’activitat de disponibilitat localitzada, sempre dins del marc legal corresponent. Des de CSIF valorarem les vies legals i sindicals disponibles per aconseguir una solució per al conjunt dels equips dels tres hospitals.

CSIF recorda que aquesta situació no ha estat provocada pels professionals. Si l’ICS exigeix disponibilitat sense compensar-la d’acord amb el III Acord, ha d’explicar la base jurídica i retributiva d’aquesta situació. No es pot exigir compromís i resposta immediata i, al mateix temps, mantenir diferències respecte d’altres professionals que fan guàrdies i disponibilitats.

No pot haver-hi professionals de primera i de segona. Els equips de trasplantaments desenvolupen una activitat essencial i altament especialitzada i han de rebre un tractament retributiu igualitari. El reconeixement d’aquesta disponibilitat no pot quedar únicament en paraules ni dependre del centre o del servei al qual pertanyin.

CSIF reclama la dimissió del director de Recursos Humans de l’ICS per una gestió que considerem inacceptable i per la manca de resposta davant les reivindicacions d’aquests professionals. Considerem especialment greu que, tres anys després de l’aprovació del III Acord, la Direcció de Recursos Humans continuï sense donar una resposta definitiva a aquest conflicte.

CSIF exigeix una solució immediata

  • L’aplicació efectiva del III Acord en matèria de disponibilitat localitzada als professionals dels equips de trasplantaments.
  • El reconeixement i abonament de les disponibilitats localitzades en els termes establerts en el III Acord.
  • El reconeixement dels efectes retroactius que corresponguin.
  • Que els professionals de trasplantaments no siguin exclosos de la compensació de les guàrdies durant els períodes de vacances quan aquesta s’apliqui a la resta de professionals.
  • La homogeneïtzació dels actes i de les condicions dels equips de trasplantaments dels tres hospitals: Can Ruti, Vall d’Hebron i Bellvitge, evitant diferències entre centres.
  • Una solució específica per a metges, infermeres, TCAI, zeladors, tècnics superiors i la resta de professionals que integren els equips de trasplantaments.

Els professionals dels equips de trasplantaments no poden continuar sent els oblidats del III Acord.

CSIF Sanitat Catalunya

Continuarem defensant els equips de Can Ruti, Vall d’Hebron i Bellvitge per totes les vies legals i sindicals disponibles.

👉🏻 CSIF es mou per tu

COMPARTIR