CSIF denuncia que la reforma del Batxillerat en ciències suposa una pèrdua de qualitat i exigeix una moratòria

  • Prensa y Comunicación

25 de iraila de 2025

 

Barcelona, 25 de setembre de 2025– La secció d'Educació de la Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF) ha presentat al·legacions al Projecte de Decret de modificació del Decret 171/2022, d’ordenació dels ensenyaments de Batxillerat, per denunciar que la proposta del Departament d’Educació de fusionar les assignatures de Biologia, Geologia, Física i Química en matèries integrades comporta un retrocés en la qualitat de l’ensenyament científic a Catalunya.

Segons David Aguilera, responsable d’Educació de CSIF a Catalunya, “la mesura no té fonament pedagògic sinó polític i vulnera els principis de proporcionalitat i de bona regulació. El resultat serà menys hores de ciències, menys rigor i menys oportunitats per a l’alumnat que vulgui cursar graus universitaris científics o tecnològics”.

Entre els principals punts de les al·legacions, CSIF destaca:

  • Pèrdua de qualitat educativa: segons PISA 2022, Catalunya ja presenta dèficits en ciències i aquesta fusió reduirà encara més l’assoliment dels continguts mínims exigits per la LOMLOE.
  • Desigualtat respecte a altres comunitats autònomes: a Catalunya s’oferiran menys hores de ciències, cosa que perjudicarà l’alumnat a les PAU i vulnera el principi d’igualtat d’oportunitats.
  • Risc d’ampliar la bretxa social: l’alumnat amb menys recursos haurà de recórrer a reforç extern per suplir la manca d’hores lectives.
  • Pèrdua de rigor i especialització: la fusió redueix la possibilitat d’aprofundir en coneixements essencials i dificulta la detecció primerenca de vocacions científiques.
  • Incoherència normativa: mentre en altres àmbits el Departament ha introduït excepcions, a les ciències s’imposa una mesura rígida i arbitrària.

Per tot això, CSIF reclama:

  • Una moratòria abans de l’aplicació del decret, amb una anàlisi rigorosa dels impactes pedagògics i socials.
  • Que es mantingui la diferenciació d’assignatures de ciències per preservar la qualitat i l’equitat educativa.
  • Que qualsevol canvi sigui fruit d’un diàleg real amb la comunitat educativa i científica, tal com estableixen la LOMLOE i la Llei de transparència.

“Catalunya no pot permetre’s rebaixar l’ensenyament científic quan els resultats internacionals ja alerten de deficiències. Cal apostar per reforçar les ciències, no per diluir-les”, conclou Aguilera.

PARTEKATU