CSIF denuncia abusos en l’aplicació dels decrets d’autonomia i de plantilles que allarguen la jornada del professorat

  • Prensa y Comunicación

27 de octubre de 2025

 

Barcelona, 27 d’octubre de 2025 .- La Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF) alerta d’una pràctica que s’està estenent en diversos centres educatius: l’ús arbitrari dels decrets d’autonomia i de plantilles per part d’algunes direccions, que acaba traduint-se en vulneracions dels horaris i dels drets laborals del professorat.

El problema s’origina en el redactat ambigu dels Documents per a l’organització i gestió dels centres educatius del curs 2025-2026, on es regula l’horari del personal docent. Tot i que la normativa estableix clarament que la jornada setmanal és de 37 hores i 30 minuts, amb 30 hores de presència obligatòria al centre (23 lectives i 7 complementàries) i 7,5 hores per a altres activitats relacionades amb la docència —com la preparació de classes, correccions o formació—, la redacció dels textos permet interpretacions que acaben jugant en contra del professorat.

En teoria, aquestes 7,5 hores no s’han de realitzar necessàriament al centre. En la pràctica, però, algunes direccions les utilitzen com a marge per imposar més reunions, formacions o tasques no previstes, sovint fora de l’horari fix i sense cap compensació.

Des del sindicat s’han rebut recentment avisos de centres on s’han programat formacions obligatòries a les tardes, més enllà de la jornada laboral. En un cas concret, quan CSIF va contactar amb la direcció per confirmar la situació i preguntar com es compensarien les hores extres, la resposta va ser defensiva i intimidatòria: es va exigir saber qui havia informat el sindicat.

Una docent d’aquest mateix centre ho explica així “ Tenim 7,5 hores per programar, corregir o preparar classes, però hem sentit a dir a la direcció que no podem demostrar que les hem treballat, i per això se’ns carrega amb formacions a les tardes. Llavors, com podem programar, corregir o preparar bé les classes si ens treuen aquest temps? No tenim cap manera de registrar aquestes hores i, de fet, acabem fent-ne moltes més de les que consten oficialment a la nostra jornada laboral.”

Aquest testimoni reflecteix una situació cada cop més freqüent. Els decrets d’autonomia i de plantilles, que en el seu moment havien de servir per millorar la capacitat d’adaptació i innovació dels centres, s’estan convertint en una eina de poder que algunes direccions utilitzen per imposar condicions i limitar la capacitat de resposta dels claustres.

“El resultat és un model de gestió jeràrquic i desigual, que trenca el principi d’igualtat de condicions entre docents i obre la porta a abusos laborals. L’autonomia no pot ser sinònim d’arbitrarietat, ni la professionalitat del professorat pot servir d’excusa per carregar-li més feina sense reconeixement ni compensació”, declaren des de CSIF Educació Catalunya .

La normativa és clara: si una direcció encarrega activitats fora de l’horari fix però dins de la jornada laboral, i se superen les 37,5 hores setmanals, cal compensar l’excés d’hores dins dels deu dies lectius següents. Aquesta obligació, però, massa sovint s’incompleix amb la complicitat del silenci institucional.

“Des de CSIF Educació Catalunya no permetrem que aquesta situació es normalitzi. La formació és essencial, però ha de ser voluntària o degudament compensada. El compromís del professorat és immens, però la seva vocació no pot ser una excusa per explotar-la. Respectar l’horari és respectar la professió”.

Des del sindicat exigeixen al Departament d’Educació que revisi el redactat dels documents d’organització dels centres, recordi els límits legals de la jornada laboral i posi fre a l’ús abusiu dels decrets d’autonomia i de plantilles com a justificació per imposar més hores i més pressió sobre els claustres.

COMPARTIR