El Ministeri d'Educació reduirà l’horari lectiu i les ràtios màximes d’alumnat, tal com reclama CSIF

9 de October de 2025

CSIF ho valora positivament i treballarà per reduir encara més les ràtios i els horaris a les comunitats autònomes.

Reclamem ràtios màximes també per als especialistes d’Audició i Llenguatge i de Pedagogia Terapèutica, així com un orientador per cada 250 alumnes, tal com recomana la UNESCO.

La Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF), sindicat més representatiu a les administracions públiques, valora positivament els avenços inclosos a l’avantprojecte de llei educativa, però reclama al Ministeri d’Educació un esforç més gran per garantir una educació inclusiva i de qualitat, amb mesures concretes i una memòria econòmica que les avali.

CSIF celebra la inclusió d’una norma de màxims a nivell estatal, que reverteix la retallada unilateral del 2012 i suposa un retorn al punt de partida. Així mateix, aplaudim la reducció de l’horari lectiu, d’acord amb aquesta normativa, que considerem raonable i bàsica. No obstant això, des de CSIF treballarem perquè les comunitats autònomes puguin reduir encara més aquestes hores, exigint dotacions suficients que garanteixin un màxim de 18 hores a secundària i 23 a primària.

La reducció de ràtios és un altre pas positiu, amb una disminució de 3 alumnes per aula a primària i 5 a l’ESO. Per als nivells no obligatoris, l’avantprojecte es compromet a abordar aquesta qüestió en un termini d’un any, però CSIF reclama un esforç més gran i la seva inclusió immediata en la memòria econòmica.

CSIF destaca la mesura que compta els alumnes amb necessitats educatives especials (NEE) com a dos a efectes de ràtios, fet que millorarà la seva atenció. A més, celebrem que s’hagi incorporat una reivindicació històrica del nostre sindicat: la distribució equitativa d’aquests alumnes entre tots els centres, públics i concertats, per evitar l’actual concentració als centres públics.

El sindicat considera insuficient la regulació dels especialistes en necessitats educatives especials (orientadors, mestres de Pedagogia Terapèutica i d’Audició i Llenguatge). CSIF exigeix al Ministeri legislar ràtios màximes per a aquests professionals, seguint estàndards com la recomanació de la UNESCO d’un orientador per cada 250 alumnes. L’últim informe TALIS posa en evidència les dificultats d’Espanya en l’atenció a aquest alumnat, fet que subratlla la urgència d’actuar en aquest àmbit.

CSIF continuarà defensant una educació de qualitat, inclusiva i equitativa, i pressionarà perquè aquestes mesures es consolidin amb recursos suficients i una planificació rigorosa. Instem el Ministeri a dialogar amb els agents socialsper garantir que l’avantprojecte respongui a les necessitats reals del sistema educatiu.

COMPARTIR