CSIF i la Seguretat Social analitzen incentivar els funcionaris que prorroguin de manera voluntària la seva jubilació més enllà dels 60

• Prensa y Comunicación
  • Notas de prensa y comunicaciones
  • Recortes de prensa

19 de enero de 2022

El sindicat trasllada a Escrivà les seves propostes en matèria de pensions

• CSIF també proposa reconèixer la jubilació anticipada a la Sanitat
  • La pròrroga laboral del personal funcionari hauria generat un estalvi de 49,5 milions d'euros el 2020 i corregiria la diferència econòmica de la pensió respecte al Règim General

La Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF), sindicat més representatiu a les administracions públiques i amb presència creixent al sector privat ha mantingut avui una reunió amb el gabinet del Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions per traslladar-los les nostres propostes en matèria de pensions.

A sobre de la taula hi ha dues idees fonamentals que des de la Seguretat Social es comprometen a estudiar: incentivar un 5% anual acumulable al personal de classes passives que, amb caràcter voluntari, decideixi prorrogar la seva vida laboral més enllà dels anys seixanta anys amb el 100% del seu haver regulador i afavorir la jubilació anticipada per al personal de la Sanitat, tenint en compte la penositat de les condicions de treball.

Segons les darreres dades de la Seguretat Social, les jubilacions voluntàries l'any 2020 es van incrementar en un 21,9% respecte a la mitjana de 2018 i 2019, davant la incertesa creada en el col·lectiu de funcionaris pel traspàs de les classes Passives del Ministeri d'Hisenda al de la Seguretat Social. Aquest canvi de competències i la situació econòmica han generat el temor que es puguin produir retallades a la pensió.

Segons una projecció realitzat per CSIF sobre les 10.502 jubilacions voluntàries produïdes el 2020, si el 50 per cent de les mateixes haguessin prorrogat la seva vida laboral, podria haver generat un estalvi per a l’estat de 49, 5 milions d’euros. Aquesta proposta, a més de ser viable ja que no genera despesa, permetria incrementar fins a un 25% la quantia de la pensió dels funcionaris pertanyents a classes Passives i amb això corregir la desigualtat econòmica pel que fa al Règim General.

CSIF continua exigint l'increment dels havers reguladors de les pensions de classes passives per tal d'equiparar la quantia a les pensions del règim de la Seguretat Social. Es dóna la circumstància que en el règim funcionarial al computar-se tota la vida laboral es minora més la quantia de la pensió, fonamentalment en aquells casos en què l'empleat/ada públic ha promocionat a cossos superiors. Aquesta situació provoca una minoració de la pensió entre un 15 i un 35%, en relació al Règim General.

JUBILACIÓ ANTICIPADA PER AL PERSONAL DE LA SANITAT

D'altra banda, CSIF ha reclamat al Ministeri de la Seguretat Social l'establiment coeficients reductors per rebaixar l'edat de la jubilació al personal de la Sanitat.

CSIF reclama aquesta bestreta a l'edat de jubilació tenint en compte les característiques professionals de determinats col·lectius que realitzen treballs de penositat especial, amb efectes sobre la salut, l'exposició a riscos biològics o químics, associats al lloc de treball, guàrdies, feina nocturna, etc.

D'aquesta manera, el personal de la Sanitat tindria una consideració semblant a la dels altres col·lectius que ja tenen reconegut aquest dret, amb un procediment de coeficients reductors, com va passar recentment amb el personal de la Policia Local.

A més, a nivell general, CSIF ha plantejat per al conjunt de persones treballadores les propostes següents:

• Jubilació voluntària als 60 anys amb un període mínim de cotització 30 anys
  • 100% de la pensió amb un període de cotització igual o superior a 38 anys per a les jubilacions voluntàries (si tens menys anys cotitzats, es descomptaria un 3 per cent per cada any que resti fins als 38).
  • Es podrà accedir a la jubilació voluntària a qualsevol edat amb un període de cotització igual o superior a 40 anys.

CSIF s'ha manifestat en contra de la reforma de les pensions perquè suposa un nova retallada als drets de les persones treballadores a accedir a la jubilació voluntària, a partir dels 35 anys de cotització, que podrien perdre fins a 8.000 euros al any pels nous criteris que endureixen les condicions de la pensió i els trams reductors.

ARCHIVOS ADJUNTOS