Un total de 14.835 persones s'examinen demà a Catalunya per a 3.490 places de docents en Secundària, FP i altres cossos
18 de Junio de 2021

Educació celebra demà les primeres oposicions, en gairebé dos anys, després de la irrupció de la pandèmia

Un total de 14.835 persones s'examinen demà a Catalunya per a 3.490 places de docents en Secundària, FP i altres cossos

CSIF considera l'oferta insuficient: hi ha un 40% d'interinitat i perilla l'ús de docents de reforç per la pandèmia

Els opositors afronten el procés en un context de reformes que empitjoraran la qualitat educativa i generaran inseguretat jurídica

A Catalunya, demà s'examinen un total de 14.835 persones per a 3.490 places de docents en Secundària, FP i altres cossos. A nivell estatal, són 251.821 opositors i opositores per a 31.172 places convocades. La Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF), sindicat més representatiu en les administracions públiques, considera que aquesta oferta d'ocupació és insuficient, ja que les taxes d'interinitat en educació segueixen situades en un 40%.

Advertim, a més, que prop de 40.000 places dels docents de reforç contractats enguany pel Covid estan en perill el pròxim curs. Cal recordar que en els últims deu anys, coincidint amb la crisi econòmica i les retallades en les CCAA, les plantilles es van veure minvades en 16.922 docents, començant a recuperar part d'aquests docents sol en l'últim curs amb la pandèmia.

Des de CSIF hem reclamat des de l'inici de la pandèmia un pla per a reforçar les administracions públiques amb més de 106.000 ocupacions en els pròxims tres anys, la qual cosa, en el cas de l'Educació suposa crear més de 43.000 ocupacions -eliminant la taxa de reposició.

Proposem, a més, una reforma global d'accés a la funció pública docent i una actualització de temaris, en el marc de la negociació d'un Estatut Docent.

Suspensos i titulacions

Després de dos anys sense convocar-se les oposicions a docents, en el marc de la pandèmia, el sector educatiu afronta el nou curs amb una gran incertesa per la implantació de la LOMLOE que ultima el Ministeri d'Educació sense, una vegada més, comptar amb el professorat. Mesures, com el canvi de criteri per a passar de curs amb assignatures suspeses empitjorarà la qualitat de l'educació i els nivells d'exigència en l'alumnat, a més d'introduir inseguretat jurídica al professorat.

Per contra, CSIF planteja la necessitat de reforçar l'educació. Per a això exigeix que els fons europeus destinats a educació es destinin com a inversions finalistes que permetin ampliar els recursos i oferir major suport a l'alumnat en comptes de rebaixar el nivell d'exigència per a aprovar.

Així, aquests fons han d'utilitzar-se perquè es mantinguin les ràtios que es van fixar per al curs passat -el que permetrà mantenir als docents de reforç- i que han de marcar l'inici d'una reducció generalitzada d'alumnat per aula per a millorar en definitiva la qualitat de l'educació pública. També per a establir menor horari de docència directa i disposar així de majors reforços i desdobles que ajudin a l'alumnat en el seu progrés educatiu.

En quant al pròxim curs, seguim sense saber els nous requisits i els criteris científics que justificaran les mesures de seguretat i higiene a les aules. Els representants dels docents no hem estat consultats, la qual cosa demostra falta de voluntat negociadora del Ministeri d'Educació i que les decisions es prenen d'esquena al professorat.