Aules a 30 ºC: les escoles, els únics edificis públics sense climatitzar
- Prensa y Comunicación
28 de de maig de 2025

CSIF denuncia la passivitat del Govern davant una emergència de salut pública que posa en risc milers d’alumnes i docents a Catalunya
Barcelona, 28 de maig de 2025 - La Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF) alerta de la situació límit que es viu als centres educatius públics de Catalunya, els únics edificis de concurrència pública que continuen, avui, sense un sistema de climatització adequat. Amb l’arribada de la calor i l’impacte creixent del canvi climàtic, el sindicat qualifica la situació d’emergència sanitària i educativa, i acusa el Govern de passivitat i de vulnerar els drets laborals i de salut de la comunitat educativa.
La temperatura mitjana anual a Catalunya ha augmentat 1,8 ºC en els darrers 72 anys, i a l’estiu l’increment arriba fins als 2,5 ºC, fet que es tradueix en un augment dels episodis de calor extrema. Aquestes condicions afecten directament la salut, el benestar i el rendiment de l’alumnat i del personal docent, especialment en aules massificades i mal ventilades.
Davant aquesta realitat, el Departament d’Educació va publicar un Pla d’Adequació al Canvi Climàtic i una guia amb mesures com abaixar persianes, obrir finestres o beure aigua cada 15 minuts. Des de CSIF es considera que aquestes recomanacions són absolutament insuficients i ineficaces.
“És inadmissible que es consideri ‘acceptable’ una temperatura de fins a 30 ºC dins les aules, quan el Reial decret 486/1997 fixa en 25 ºC el límit màxim per a llocs de treball amb activitat lleugera, com són les escoles. Aquesta discrepància posa en evidència una clara vulneració dels drets de la comunitat educativa”, denuncia el sindicat.
A finals de maig, encara no s’ha activat cap pla concret que garanteixi una resposta efectiva davant l’estiu que s’acosta. El pla del Departament només preveu climatitzar 800 centres en cinc anys, mentre que Catalunya compta amb prop de 3.000 centres públics. “Un sol ventilador per a una aula amb 28 alumnes no és cap solució: és un pedaç insuficient, tardà i indigne”, alerta CSIF.
El sindicat recorda que els efectes de la calor extrema no es limiten a la incomoditat: poden provocar esgotament, deshidratació, dificultats de concentració, rampes, vòmits i, en casos greus, cops de calor amb risc vital. Infants petits, alumnat amb malalties cròniques, discapacitats o dones embarassades són especialment vulnerables.
CSIF exigeix la climatització immediata i efectiva de tots els centres educatius públics de Catalunya. “És una qüestió de justícia, seguretat i dignitat. No podem permetre més excuses: la salut dels nostres alumnes i professionals no pot esperar”, conclou el sindicat.