CSIF denuncia davant la Inspecció de Treball les greus deficiències de seguretat al cos de Bombers de Barcelona

  • Prensa y Comunicación

9 de d’abril de 2026

Barcelona, 9 d’abril de 2026. – La Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF) ha presentat una denúncia davant la Inspecció Provincial de Treball i Seguretat Social de Barcelona per les greus deficiències en els equips de protecció individual (EPI) dels efectius del Servei de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament (SPEIS) de l’Ajuntament de Barcelona.

El sindicat alerta que els sistemes de geolocalització GPS integrats a les emissores personals dels bombers i bomberes —considerades EPI de Categoria III—, així com a les emissores dels vehicles del cos, “no funcionen o ho fan de manera clarament deficient”, segons va reconèixer la mateixa Administració en la darrera mesa de conveni celebrada el passat dia 26.

Segons CSIF, l’origen d’aquesta situació rau en l’obsolescència tecnològica dels servidors del Centre de Gestió d’Emergències (CGE), fet que impedeix garantir un seguiment i una localització correctes dels efectius durant les intervencions.

El sindicat adverteix de l’extrema gravetat d’aquesta situació, ja que la manca o el funcionament erràtic de la geolocalització impedeix localitzar de manera immediata els bombers en situacions crítiques, com ara atrapaments en incendis forestals o accidents en acte de servei, incrementant exponencialment el risc per a la seva integritat física i fins i tot la seva vida.

Així mateix, CSIF denuncia el “greuge comparatiu inacceptable” que suposa que el 100% de les emissores de la Guàrdia Urbana de Barcelona disposin de geolocalització plenament operativa, mentre que els bombers treballen amb un sistema degradat que compromet la seva seguretat.

Sol·licitud urgent de mesures

De manera paral·lela a la denúncia, CSIF ha sol·licitat la convocatòria urgent i extraordinària del Comitè de Seguretat i Salut Laboral (CSSL) per exigir a l’Administració que informi per escrit sobre:

• Un pla de contingència immediat.
• Les mesures urgents per corregir aquestes deficiències de cara a la campanya forestal de 2026.
• El calendari de modernització dels servidors del CGE.

 

 

 

Possible incompliment de la normativa

L’organització sindical considera que aquesta situació podria vulnerar la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, que obliga a garantir equips adequats i eficaços, especialment en contextos de risc greu i imminent.

Així mateix, recorda que el mateix Acord de Condicions de Treball de l’Ajuntament de Barcelona (2025-2028) estableix com a principi essencial la protecció eficaç de la seguretat i salut del personal, així com l’obligació de dotar els recursos necessaris per eliminar riscos i corregir deficiències.

CSIF també assenyala que el Reial decret 773/1997 regula l’ús d’equips de protecció individual, essent les emissores amb geolocalització un element clau per a la protecció davant riscos de conseqüències molt greus o mortals.

Exigència d’actuació immediata

Per tot això, CSIF ha sol·licitat la intervenció urgent de la Inspecció de Treball perquè es garanteixi el compliment de la normativa vigent i s’adoptin les mesures necessàries que assegurin la protecció efectiva de la seguretat i salut laboral dels bombers i bomberes de Barcelona.

COMPARTIR